"Powiedz mi - zapomnę,
Pokaż - zapamiętam,
Pozwól zrobić - zrozumiem!"
Konfucjusz
Poniżej zamieszczam wykaz doświadczeń , które obowiązują w podstawie programowej gimnazjum. Na takich właśnie tematach mogą opierać się zadania z fizyki na EGZAMINIE GIMNAZJALNYM.
Proszę o zapoznanie się z listą.
Zawsze można sobie przypomnieć czego dotyczyło dane doświadczenie na zajęciach dodatkowych z fizyki. Zachęcam Was do przygotowania takiego doświadczenia , tak, by mogło posłużyć innym.
9.
Wymagania doświadczalne. Uczeń:
9.1)
wyznacza gęstość substancji z jakiej wykonano
przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli za pomocą wagi i
linijki
9.2)
wyznacza prędkość przemieszczania się (np. w czasie
marszu, biegu, pływania, jazdy rowerem) za pośrednictwem pomiaru odległości i
czasu
9.3)
dokonuje pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza (dla
ciała wykonanego z jednorodnej substancji o gęstości większej od gęstości wody)
9.4)
wyznacza masę ciała za pomocą dźwigni dwustronnej,
innego ciała o znanej masie i linijki ZOBACZ - klik
9.5)
wyznacza ciepło właściwe wody za pomocą czajnika
elektrycznego lub grzałki o znanej mocy (przy założeniu braku strat)
9.6)
demonstruje zjawisko elektryzowania przez tarcie oraz
wzajemnego oddziaływania ciał naładowanych
9.7)
buduje prosty obwód elektryczny według zadanego
schematu (wymagana jest znajomość symboli elementów: ogniwo, opornik, żarówka,
wyłącznik, woltomierz, amperomierz)
9.8)
wyznacza opór elektryczny opornika lub żarówki za
pomocą woltomierza i amperomierza
9.9)
wyznacza moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą
woltomierza i amperomierza
9.10)
demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę
magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu,
zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu)
9.11)
demonstruje zjawisko załamania światła (zmiany kąta
załamania przy zmianie kąta padania – jakościowo)
9.12)
wyznacza okres i częstotliwość drgań ciężarka
zawieszonego na sprężynie oraz okres i częstotliwość drgań wahadła
matematycznego
9.13)
wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości
od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu
muzycznego
9.14)
wytwarza za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz
przedmiotu na ekranie odpowiednio dobierając doświadczalnie położenie soczewki
i przedmiotu