PRZEDMIOTOWY
SYSTEM OCENIANIA
Z
MATEMATYKI
2020/2021
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
b) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
c) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
d) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
2.
Sposób
przeliczania punktów na ocenę wyrażoną w stopniach
Procent ogólnej liczby punktów / Ocena
0-30% / niedostateczny
31-50% / dopuszczający
51-74% / dostateczny
75-89% / dobry
90-100% / bardzo dobry
100% + zad. dodatkowe / celujący
Sposoby sprawdzenia umiejętności i wiadomości:
a) Ocena prac pisemnych (praca klasowa, sprawdzian, pisemne indywidualne prace na lekcji, praca domowa)
Oceniane są trzy elementy rozwiązania:
a) Ocena prac pisemnych (praca klasowa, sprawdzian, pisemne indywidualne prace na lekcji, praca domowa)
Oceniane są trzy elementy rozwiązania:
- metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza, wybór wzoru),
- wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia),
- wynik (sprawdzenie z warunkami zadania).
b) Prace projektowe (prace długoterminowe) oceniane są wg następujących kryteriów: zrozumienie zadań, zaplanowanie rozwiązań (oryginalność), realizacja rozwiązań, prezentacja otrzymanych wyników, zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej.
c) Ocena odpowiedzi ustnej: zawartość rzeczowa, stosowanie języka matematycznego, sposób prezentacji - umiejętność formowania myśli. Dodatkowe pytania naprowadzające powodują obniżenie oceny.
d) Praca w grupach: Kryteria oceny pracy w grupach: organizacja grupy (akceptowanie powierzonych ról członkom grupy, udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów), organizacja pracy w grupie (planowanie wspólnych działań, współudział w podejmowaniu decyzji, przyjmowanie odpowiedzialności za pracę), komunikacja w grupie (udział w dyskusji, słuchanie innych, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, uzasadnianie swojego stanowiska), prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia. Praca w grupach jest oceniania w różny sposób. Za dłuższą pracę tzn. trwającą jedną lub dwie jednostki lekcyjne każdy uczeń uzyskuje ocenę. Oceny mogą się różnić w jednej grupie jeśli nauczyciel zauważy ewidentne braki współpracy w grupie. Krótsze prace w grupowe są oceniane po kilku obserwacjach nauczyciela.
e) Autonomiczne uczenie się – systematyczne uczenie się, przygotowanie do lekcji, aktywność.
f) Zadania domowe – ocenia się wkład własny ucznia, umiejętność samodzielnego przedstawienie na tablicy. Pomoc naprowadzająca ucznia, obniża ocenę.
UWAGA!
Uczeń , który nie
umie wykonać zadania przedstawia próby jego wykonania np. na
kartce LUB wykonuje inne zadanie z podręcznika / ćwiczeń , które
wcześniej nie było wykonane.
a) Udział i bardzo dobre wyniki w konkursach matematycznych
- awans do następnego lub osiągnięcie tytułu laureata - celujący
- wyniki na poziomie wyższym niż przeciętne - bardzo dobry
- aktywne przygotowanie się do konkursu i udział e konkursie – bardzo dobry
b) Dodatkową aktywność – zrobienie 10 zadań z kaktusem z działu, który aktualnie jest przerabiany – ocena celująca
c) Dodatkowe karty pracy, zadania – bardzo dobry
4. W danym semestrze każdy uczeń musi zdobyć minimum 9 ocen cząstkowych.
Każda ocena ma swoją wagę:
Każda ocena ma swoją wagę:
- Sprawdzian: waga 10
- Kartkówka: waga 8
- Odpowiedz ustna: waga 8
- Zadanie domowe: waga 5
- Aktywność: waga 6
- Szczególne osiągnięcia: waga 10
- Praca na lekcji: waga 7
- Sesja z plusem (projekt „lepsza szkoła”): brak wagi
- Inne (praca w grupach, zeszyt, brak zadania, nieprzygotowanie): waga 5
5. Uczeń przygotowany do lekcji ma :
UZUPEŁNIONY zeszyt, podręcznik, uzupełnione ćwiczenia, przybory, odrobione zadanie domowe - potrafi samodzielnie przedstawić , utrwalony materiał z poprzednich lekcji ( teoria z lekcji, wzory itp.)
6. Dwa razy w semestrze można być nieprzygotowanym do lekcji (patrz pkt. 5), bez podania sensownego powodu; W uzasadnionych przypadkach nauczyciel zamiast np może wpisać „minus” – 3 minusy są równoznaczne z jednym nieprzygotowaniem (jeśli nieprzygotowania zostały wcześniej wykorzystane uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną)
7. Pisemne prace klasowe/sprawdziany obejmujące większe partie materiału są zapowiedziane tydzień wcześniej i zawsze poprzedzone powtórką;
8. Odpowiedzi pisemne - kartkówki – mogą być niezapowiedziane. Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek po powrocie do szkoły przyjść do nauczyciela i ustalić z nim termin napisania zaległej kartkówki.
9. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z zadań klasowych /sprawdzianów – w ciągu dwóch tygodni w terminie ustalonym z nauczycielem. Liczą się obie oceny. Można również poprawić ocenę dopuszczającą z zadania klasowego/sprawdzianu.
10. Uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie/zadaniu klasowym, powinien go napisać w terminie do dwóch tygodni, licząc od dnia pierwszej lekcji danego przedmiotu po powrocie ucznia do szkoły; po upływie wyznaczonego terminu uczeń, który nie napisał zaległego sprawdzianu, otrzymuje ocenę niedostateczną; w szczególnych przypadkach (dłuższa nieobecność w szkole) uczeń ma prawo do przedłużonego terminu napisania sprawdzianu w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
11. Pisemne prace na ocenę piszemy długopisem lub piórem niezmywalnym. Proszę nie pisać ołówkiem.
12. Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych (uzupełnienie notatek i zadań domowych w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń). Niewywiązanie się z nadrobienia zaległości w terminie wyznaczonym przez nauczyciela skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej.
13. Ocenę śródroczną ustala się na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych w 1 semestrze, a roczną ustala się na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych w 1 i 2 semestrze.
14. Skala ocen śródrocznych i rocznych:
Niedostateczny przy średniej ważonej od 0 do 1,8
Dopuszczający przy średniej od 1,81 do 2,7
Dostateczny przy średniej od 2,71 do 3,7
Dobry przy średniej od 3,71 do 4,6
Bardzo dobry przy średniej od 4,61 do 5,5
Celujący przy średniej od 5,51.
15. Jeżeli uczeń uczestniczył minimum w konkursie wojewódzkim i zdobył punktowane miejsce decyzją nauczyciela uczącego tego przedmiotu może otrzymać ocenę celującą przy czym jego średnia ważona nie może być niższa niż 4,9.
POWODZENIA !
mgr Katarzyna Sikora