Przedmioty ścisłe nie muszą być straszne. Blog ten stanowi zachętę do poszukiwania i odkrywania, a także dzielenia się uczniów, swoimi działaniami.

Warto się starać

Warto się starać
KLIKNIJ W ZDJĘCIE - poznasz zadania

środa, 28 października 2015

Wymagania doświadczalne z fizyki.


"Powiedz mi - zapomnę, 
Pokaż - zapamiętam, 
Pozwól zrobić - zrozumiem!" 

                                           Konfucjusz










   Poniżej zamieszczam wykaz doświadczeń , które obowiązują w podstawie programowej gimnazjum. Na takich właśnie tematach mogą opierać się zadania z fizyki na EGZAMINIE GIMNAZJALNYM.


 W roku szkolnym 2014/2015 pojawiło się na przykład takie oto zadanie:

Proszę o zapoznanie się z listą. 
Zawsze można sobie przypomnieć czego dotyczyło dane doświadczenie na zajęciach dodatkowych z fizyki. Zachęcam Was do przygotowania takiego doświadczenia , tak, by mogło posłużyć innym. 

9.
Wymagania doświadczalne. Uczeń:
9.1)
wyznacza gęstość substancji z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli za pomocą wagi i linijki
9.2)
wyznacza prędkość przemieszczania się (np. w czasie marszu, biegu, pływania, jazdy rowerem) za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu
9.3)
dokonuje pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza (dla ciała wykonanego z jednorodnej substancji o gęstości większej od gęstości wody)
9.4)
wyznacza masę ciała za pomocą dźwigni dwustronnej, innego ciała o znanej masie i linijki ZOBACZ - klik
9.5)
wyznacza ciepło właściwe wody za pomocą czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy (przy założeniu braku strat)
9.6)
demonstruje zjawisko elektryzowania przez tarcie oraz wzajemnego oddziaływania ciał naładowanych
9.7)
buduje prosty obwód elektryczny według zadanego schematu (wymagana jest znajomość symboli elementów: ogniwo, opornik, żarówka, wyłącznik, woltomierz, amperomierz)
9.8)
wyznacza opór elektryczny opornika lub żarówki za pomocą woltomierza i amperomierza
9.9)
wyznacza moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą woltomierza i amperomierza
9.10)
demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu, zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu)
9.11)
demonstruje zjawisko załamania światła (zmiany kąta załamania przy zmianie kąta padania – jakościowo)
9.12)
wyznacza okres i częstotliwość drgań ciężarka zawieszonego na sprężynie oraz okres i częstotliwość drgań wahadła matematycznego
9.13)
wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego
9.14)
wytwarza za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz przedmiotu na ekranie odpowiednio dobierając doświadczalnie położenie soczewki i przedmiotu


Zatrzymaj myśli ...

Zatrzymaj myśli ...